Fot. Andrzej Różycki. Cykl: Fotografia nostalgiczna, 2004. Fotografia, fotomontaż, wydruk atramentowy. |
Fot. Andrzej Różycki. Cykl: Fotografia nostalgiczna, 2004. Fotografia, fotomontaż, wydruk atramentowy. |
Fot. Andrzej Różycki. Cykl: Koszulki Panny Marii, 1986. Fotografia, fotogram. |
Fot. Andrzej Różycki. Modlitwa, 1968. Fotografia, fotomontaż. Andrzej Różycki (ur. w 1942 r.) – fotograf, reżyser i scenarzysta, teoretyk fotografii, kolekcjoner dzieł polskiej sztuki ludowej. Studiował na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu ( kierunek - konserwacja zabytków i muzealnictwo) oraz na Wydziale Reżyserii w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi, gdzie później sam wykładał. Był członkiem grupy fotograficznej „Rytm”, grupy „Zero Tak w katalogu do wystawy pisze o artyście Krzysztof Jurecki: [...] Andrzej Różycki, twórca otwarty na wiele różnych postaw, eksperymentujący od początku lat 60. do chwili obecnej z tworzywem fotograficznym i uprawiający „plastyczną przygodę” jest obecnie, obok Jerzego Lewczyńskiego, najwybitniejszym fotografikiem polskim. Od początku swej twórczości wykonywał prace bardzo ważne, należące do najistotniejszych osiągnięć fotografii polskiej, by wymienić tu wspomnianą już Zatrutą studnię, Polską jesień, Klatkę, ale także bliską już ówczesnej koncepcji Zofii Rydet Modlitwę. Artysta uprawia do dziś tzw. „estetykę błędu”, m.in. rozdzierając zdjęcia, tonując i malując je farbami, tworząc unikatowe obrazy o formule kolażu i fotomontażu. W swym plastycznym opracowaniu był najbardziej dojrzałym twórcą w grupie Zero 61(…). Od drugiej połowy lat 80. Różycki ujawnia swoje myślenie o sztuce bliskie przede wszystkim ontologii fundamentalnej, w której interesuje go Heideggerowskie „bycie”, w czym poszukuje transcedentalnej rzeczywistości. [...] Krzysztof Jurecki, Zrozumieć i być z sacrum |
1 komentarz:
Bardzo fajnie napisane. Pozdrawiam.
Prześlij komentarz